Wersje

Wersja Data zmiany Autor Opis Akcje
2022-01-13 12:46:30  Piotr Denis

Utworzono artykuł 535768 o nazwie 'Informacja'

Podgląd
Zamknij
PolePrzedPo
idpuste535768
user_idpuste278075
resource_idpuste30
namepusteInformacja
category_idpuste6589
language_idpuste1
shortpusteInformacja - wpis do CRBR (Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych).
fullpuste

     Lubin, dnia  10 stycznia 2022 r.

 

DS.523.2.2022                                                                     

 

Organizacje pozarządowe 
z terenu Powiatu Lubińskiego

 

 

Szanowni Państwo,

 

W związku z nowelizacją ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu  (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1132 ze zm.)  wprowadzone zostały zmiany związane
z opublikowaną w czerwcu 2018 r. tzw. 5 Dyrektywą AML, która ma na celu zwiększenie transparentności przepływów finansowych dokonywanych w systemie finansowym, a co za tym idzie skuteczniejsze funkcjonowanie organów odpowiedzialnych za wykrywanie środków finansowych pochodzących z działalności o charakterze przestępczym lub służącym finansowaniu działalności terrorystycznej.
Zawarte w  5 Dyrektywie AML rozwiązania, które mają służyć realizacji powyższego celu obejmują „zwiększenie transparentności i informacji o beneficjentach rzeczywistych podmiotów” czyli osób fizycznych, które w sposób faktyczny sprawują bezpośrednią lub pośrednią władzę nad danym podmiotem
Wprowadzone w Polskim prawie zmiany dotyczące Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) weszły w życie 31 października 2021 r.
Organem właściwym w jego sprawach jest minister do spraw finansów publicznych. Zgłoszenia informacji o beneficjencie rzeczywistym do CRBR winny dokonać wszystkie stowarzyszenia podlegające wpisowi do KRS oraz fundacje, które mają siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej a zgłoszenia powinna dokonać osoba uprawniona do reprezentacji wskazanych wyżej podmiotów.
Ustawodawca przewidział trzymiesięczny okres przejściowy, w czasie którego podmioty już istniejące będą mogły dokonać zgłoszenia. Termin  na dokonywanie zgłoszeń w CRBR zgodnie
z wprowadzonymi zmianami upływa 31 stycznia 2022 r.
Przekazanie informacji powinno nastąpić w terminie umożliwiającym aktualizację danych zgodnie
z wymogami ustawowymi.
Ustawa nowelizująca uszczegółowiała kwestie terminów.
Na zgłoszenie beneficjenta rzeczywistego jest termin 7 dni od dnia wpisu podmiotu do KRS natomiast aktualizacje danych, które potwierdzają jedynie dokonanie zmian i same nie wywołują skutków prawnych jak np. zmiana składu zarządu 7 dni od dnia dokonania rzeczywistej zmiany 
a nie ujawnienia jej w rejestrze.
Beneficjent rzeczywisty, który nie dopełni tego obowiązku, wskutek czego zgłoszenie nie zostanie dokonane lub będzie zawierało informacje niezgodne ze stanem faktycznym będzie podlegał karze pieniężnej do wysokości 50 000 zł.
Po wejściu w życie nowelizacji ustawy, instytucje obowiązane będą musiały dokonywać weryfikacji danych w CRBR przy wykorzystaniu wszelkich możliwych źródeł identyfikacji beneficjenta rzeczywistego oraz  podejmować uzasadnione czynności niezbędne do weryfikacji tożsamości.
Zmiany  w regulacji CRBR rozszerzą katalog podmiotów podlegających wpisowi do Rejestru oraz nałożą nowe obowiązki na beneficjentów rzeczywistych.
Nowelizacja ustawy ma na celu uszczelnienie systemu AML i efektywniejszą procedurę ustalania tożsamości beneficjentów rzeczywistych.
W przypadku niedopełnienia przez organizacje obowiązków określonych w ustawie, mogą mieć zastosowanie sankcje, wynikające z Rozdziału 13 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

 

                                                                                                                               

Z poważaniem
Członek Zarządu
/-/ Bernard Langner 

publishfrompuste2022-01-13 00:00:00
_activepuste1
slugpusteinformacja
2022-01-13 12:46:31  Piotr Denis

Pole slug zmieniło wartość z 'informacja' na '535768_informacja'

Podgląd
Zamknij
PolePrzedPo
sluginformacja535768_informacja
2022-01-13 12:46:31  Piotr Denis

Załączono plik 1159741

Podgląd
Zamknij
PolePrzedPo
idpuste4461870
user_idpuste278075
fobject_idpuste1159741
resource_idpuste30
modelpusteArticle
foreign_idpuste535768
_attachmentpuste1
_activepuste1

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP, jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji, w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP, zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP osobom wskazanym we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu. Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP, w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP, jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email: kancelaria@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora: ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod.mc@cyfra.gov.pl lub listownie - na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod.mc@cyfra.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..