full | puste |
Lubin, dnia 10 stycznia 2022 r.
DS.523.2.2022
Organizacje pozarządowe
z terenu Powiatu Lubińskiego
Szanowni Państwo,
W związku z nowelizacją ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1132 ze zm.) wprowadzone zostały zmiany związane
z opublikowaną w czerwcu 2018 r. tzw. 5 Dyrektywą AML, która ma na celu zwiększenie transparentności przepływów finansowych dokonywanych w systemie finansowym, a co za tym idzie skuteczniejsze funkcjonowanie organów odpowiedzialnych za wykrywanie środków finansowych pochodzących z działalności o charakterze przestępczym lub służącym finansowaniu działalności terrorystycznej.
Zawarte w 5 Dyrektywie AML rozwiązania, które mają służyć realizacji powyższego celu obejmują „zwiększenie transparentności i informacji o beneficjentach rzeczywistych podmiotów” czyli osób fizycznych, które w sposób faktyczny sprawują bezpośrednią lub pośrednią władzę nad danym podmiotem
Wprowadzone w Polskim prawie zmiany dotyczące Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) weszły w życie 31 października 2021 r.
Organem właściwym w jego sprawach jest minister do spraw finansów publicznych. Zgłoszenia informacji o beneficjencie rzeczywistym do CRBR winny dokonać wszystkie stowarzyszenia podlegające wpisowi do KRS oraz fundacje, które mają siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej a zgłoszenia powinna dokonać osoba uprawniona do reprezentacji wskazanych wyżej podmiotów.
Ustawodawca przewidział trzymiesięczny okres przejściowy, w czasie którego podmioty już istniejące będą mogły dokonać zgłoszenia. Termin na dokonywanie zgłoszeń w CRBR zgodnie
z wprowadzonymi zmianami upływa 31 stycznia 2022 r.
Przekazanie informacji powinno nastąpić w terminie umożliwiającym aktualizację danych zgodnie
z wymogami ustawowymi.
Ustawa nowelizująca uszczegółowiała kwestie terminów.
Na zgłoszenie beneficjenta rzeczywistego jest termin 7 dni od dnia wpisu podmiotu do KRS natomiast aktualizacje danych, które potwierdzają jedynie dokonanie zmian i same nie wywołują skutków prawnych jak np. zmiana składu zarządu 7 dni od dnia dokonania rzeczywistej zmiany
a nie ujawnienia jej w rejestrze.
Beneficjent rzeczywisty, który nie dopełni tego obowiązku, wskutek czego zgłoszenie nie zostanie dokonane lub będzie zawierało informacje niezgodne ze stanem faktycznym będzie podlegał karze pieniężnej do wysokości 50 000 zł.
Po wejściu w życie nowelizacji ustawy, instytucje obowiązane będą musiały dokonywać weryfikacji danych w CRBR przy wykorzystaniu wszelkich możliwych źródeł identyfikacji beneficjenta rzeczywistego oraz podejmować uzasadnione czynności niezbędne do weryfikacji tożsamości.
Zmiany w regulacji CRBR rozszerzą katalog podmiotów podlegających wpisowi do Rejestru oraz nałożą nowe obowiązki na beneficjentów rzeczywistych.
Nowelizacja ustawy ma na celu uszczelnienie systemu AML i efektywniejszą procedurę ustalania tożsamości beneficjentów rzeczywistych.
W przypadku niedopełnienia przez organizacje obowiązków określonych w ustawie, mogą mieć zastosowanie sankcje, wynikające z Rozdziału 13 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Z poważaniem
Członek Zarządu
/-/ Bernard Langner
|